Nec
vero audiendi,
qui
graviter inimicis
irascendum
putabunt
idque
magnanimi et fortis
viri esse
censebunt;
nihil
enim laudabilius, nihil magno et praeclaro viro dignius placabilitate atque
clementia.
In
liberis vero populis et in iuris aequabilitate exercenda etiam est facilitas et
altitudo animi,
quae dicitur,
ne,
si irascamur
aut intempestive
accedentibus
aut impudenter
rogantibus,
in morositatem inutilem
et odiosam incidamus.
Et
tamen ita probanda est mansuetudo atque clementia,
ut adhibeatur rei
publicae causa severitas,
sine qua administrari
civitas non potest.
Omnis
autem et animadversio et castigatio debet
contumelia vacare
neque ad eius,
qui punitur aliquem
aut verbis castigat,
sed ad rei publicae
utilitatem referri.
Cavendum
est etiam,
ne maior poena quam
culpa sit,
et ne isdem de causis
alii plectantur,
alii ne appellentur
quidem.
Prohibenda
autem maxime est ira
in puniendo;
numquam
enim,
iratus qui accedet ad
poenam,
mediocritatem
illam tenebit,
quae est inter nimium
et parum,
quae placet
Peripateticis,
et recte placet,
modo ne laudarent
iracundiam
et dicerent
utiliter a natura
datam.
Illa
vero omnibus in rebus repudianda est
optandumque,
ut ii,
qui praesunt rei
publicae,
legum similes sint,
quae non iracundia, sed
aequitate ducuntur
ad puniendum.
Nessun commento:
Posta un commento