Seneca, Epistulae
morales ad Lucilium, VII
SENECA
LVCILIO SVO SALVTEM
7.1 Quid
tibi vitandum praecipue existimes quaeris? turbam. Nondum illi tuto committeris. Ego certe confitebor
inbecillitatem meam: numquam mores quos extuli refero; aliquid ex eo quod
composui turbatur, aliquid ex iis quae fugavi redit. Quod aegris evenit quos
longa inbecillitas usque eo adfecit ut nusquam sine offensa proferantur, hoc
accidit nobis quorum animi ex longo morbo reficiuntur. 7.2 Inimica est multorum
conversatio: nemo non aliquod nobis vitium aut commendat aut inprimit aut
nescientibus adlinit. Utique quo maior est populus cui miscemur, hoc periculi
plus est. Nihil vero tam damnosum bonis moribus quam in aliquo spectaculo
desidere; tunc enim per voluptatem facilius vitia subrepunt. 7.3 Quid me existimas dicere? avarior redeo,
ambitiosior, luxuriosior, immo vero crudelior et inhumanior, quia inter homines
fui. Casu in meridianum spectaculum incidi, lusus expectans et sales et aliquid
laxamenti quo hominum oculi ab humano cruore adquiescant. Contra est: quidquid
ante pugnatum est misericordia fuit; nunc omissis nugis mera homicidia sunt.
Nihil habent quo tegantur; ad ictum totis corporibus expositi numquam frustra
manum mittunt. 7.4 Hoc plerique ordinariis paribus et postulaticiis praeferunt.
Quidni praeferant? non galea, non scuto
repellitur ferrum. Quo munimenta? quo artes? omnia ista mortis morae sunt. Mane leonibus et ursis
homines, meridie spectatoribus suis obiciuntur. Interfectores interfecturis
iubent obici et victorem in aliam detinent caedem; exitus pugnantium mors est.
Ferro et igne res geritur. Haec fiunt dum vacat harena. 7.5 “Sed latrocinium
fecit aliquis, occidit hominem.” Quid ergo? quia occidit, ille meruit ut hoc
pateretur: tu quid meruisti miser ut hoc spectes? “Occide, verbera, ure! Quare
tam timide incurrit in ferrum? quare
parum audacter occidit? quare parum libenter moritur? Plagis agatur in vulnera, mutuos
ictus nudis et obviis pectoribus excipiant.” Intermissum est spectaculum: “interim iugulentur homines, ne nihil
agatur”. Age, ne hoc quidem intellegitis, mala exempla in eos redundare qui
faciunt? Agite dis immortalibus gratias quod eum docetis esse crudelem qui non
potest discere. 7.6 Subducendus populo est tener animus et parum
tenax recti: facile transitur ad plures. Socrati et Catoni et Laelio excutere
morem suum dissimilis multitudo potuisset: adeo nemo nostrum, qui cum maxime
concinnamus ingenium, ferre impetum vitiorum tam magno comitatu venientium
potest. 7.7 Unum exemplum luxuriae aut avaritiae multum mali facit: convictor
delicatus paulatim enervat et mollit, vicinus dives cupiditatem inritat,
malignus comes quamvis candido et simplici rubiginem suam adfricuit: quid tu
accidere his moribus credis in quos publice factus est impetus? Necesse est aut
imiteris aut oderis. 7.8 Utrumque autem devitandum est: neve similis malis
fias, quia multi sunt, neve inimicus multis, quia dissimiles sunt. Recede in te
ipse quantum potes; cum his versare qui te meliorem facturi sunt, illos admitte
quos tu potes facere meliores. Mutuo ista fiunt, et homines dum docent discunt.
7.9 Non est quod te gloria publicandi ingenii producat in medium, ut recitare
istis velis aut disputare; quod facere te vellem, si haberes isti populo
idoneam mercem: nemo est qui intellegere te possit. Aliquis fortasse, unus aut
alter incidet, et hic ipse formandus tibi erit instituendusque ad intellectum
tui. “Cui ergo ista didici?” Non est quod
timeas ne operam perdideris, si tibi didicisti. 7.10 Sed ne soli mihi hodie
didicerim, communicabo tecum quae occurrunt mihi egregie dicta circa eundem
fere sensum tria, ex quibus unum haec epistula in debitum solvet, duo in
antecessum accipe. Democritus ait, “unus mihi pro populo est, et populus pro uno. 7.11 Bene et
ille, quisquis fuit (ambigitur enim de auctore), cum quaereretur ab illo quo
tanta diligentia artis spectaret ad paucissimos perventurae, “satis sunt”
inquit “mihi pauci, satis est unus,
satis est nullus”. Egregie hoc tertium Epicurus, cum uni ex consortibus
studiorum suorum scriberet: “haec” inquit “ego non multis, sed tibi; satis enim
magnum alter alteri theatrum sumus”. 7.12 Ista,
mi Lucili, condenda in animum sunt, ut contemnas voluptatem ex plurium
adsensione venientem. Multi te laudant: ecquid habes cur placeas tibi, si is es quem intellegant
multi? introrsus bona tua spectent. Vale.
Nessun commento:
Posta un commento