Quaesisti
a me, Lucili,
quid ita,
si providentia mundus
regeretur,
multa bonis viris mala
acciderent.
Hoc commodius in
contextu operis redderetur,
cum probaremus
praeesse universis providentiam
et interesse nobis deum;
sed
quoniam placet
a toto particulam
revelli
et unam contradictionem
manente lite integra
solvere,
faciam
rem non difficilem,
causam
deorum agam.
[2]
Supervacuum
est
in praesentia ostendere
non sine aliquo custode
tantum opus stare
nec hunc siderum coetum
discursumque fortuiti impetus esse,
et
quae casus incitat
saepe turbari et cito
arietare,
hanc inoffensam
velocitatem procedere aeternae legis imperio
tantum rerum terra
marique gestantem,
tantum clarissimorum
luminum et ex disposito relucentium;
non esse materiae
errantis hunc ordinem
nec
quae temere coierunt
tanta arte pendere,
ut terrarum gravissimum pondus sedeat immotum
et circa se properantis
caeli fugam spectet,
ut infusa vallibus
maria molliant terras
nec ullum incrementum
fluminum sentiant,
ut ex minimis seminibus
nascantur ingentia.
[3]
Ne
illa quidem
quae videntur confusa
et incerta,
pluvias dico nubesque
et elisorum fulminum
iactus
et incendia effusa
ruptis montium verticibus,
tremores labantis soli
aliaque
quae tumultuosa pars
rerum circa terras movet,
sine
ratione,
quamvis subita sint,
accidunt,
sed suas et illa causas
habent
non minus quam quae
alienis locis conspecta
miraculo sunt,
ut in mediis fluctibus calentes aquae
et nova insularum in vasto exsilientium mari spatia.
[4]
Iam
vero
si quis observaverit
nudari litora
pelago in se recedente
eademque intra exiguum
tempus operiri,
credet
caeca quadam
volutatione modo contrahi undas
et introrsum agi,
modo erumpere
et magno cursu repetere
sedem suam,
cum interim illae portionibus crescunt
et ad horam ac diem subeunt ampliores minoresque,
prout illas lunare sidus elicuit,
ad cuius arbitrium oceanus exundat.
Suo
ista tempori reserventur,
eo quidem magis
quod tu non dubitas de
providentia
sed quereris.
[5]
In gratiam te reducam
cum diis adversus optimos optimis.
Neque enim rerum natura
patitur
ut umquam bona bonis noceant;
inter bonos viros ac
deos amicitia est
conciliante virtute.
Amicitiam dico?
Immo
etiam necessitudo et similitudo,
quoniam quidem bonus tempore tantum a deo differt,
discipulus eius
aemulatorque et vera progenies,
quam parens ille magnificus, virtutum non lenis exactor, sicut severi
patres, durius educat.
[6]
Itaque
cum videris
bonos viros acceptosque
diis laborare, sudare, per arduum escendere,
malos autem lascivire
et voluptatibus fluere,
cogita
filiorum nos modestia
delectari, vernularum licentia,
illos disciplina
tristiori contineri,
horum ali audaciam.
Idem
tibi de deo liqueat.
Bonum
virum in deliciis non habet,
experitur,
indurat,
sibi
illum parat.
Nessun commento:
Posta un commento