giovedì 8 dicembre 2016

Seneca: La provvidenza divina (struttura)

Quaesisti a me, Lucili,
quid ita,
si providentia mundus regeretur,
multa bonis viris mala acciderent.

Hoc commodius in contextu operis redderetur,
cum probaremus
praeesse universis providentiam
et interesse nobis deum;

sed
quoniam placet
a toto particulam revelli
et unam contradictionem
manente lite integra
solvere,
faciam rem non difficilem,
causam deorum agam.


[2]
Supervacuum est
in praesentia ostendere
non sine aliquo custode tantum opus stare
nec hunc siderum coetum discursumque fortuiti impetus esse,
et
quae casus incitat
saepe turbari et cito arietare,
hanc inoffensam velocitatem procedere aeternae legis imperio
tantum rerum terra marique gestantem,
tantum clarissimorum luminum et ex disposito relucentium;

non esse materiae errantis hunc ordinem
nec
quae temere coierunt
tanta arte pendere,
ut terrarum gravissimum pondus sedeat immotum
et circa se properantis caeli fugam spectet,
ut infusa vallibus maria molliant terras
nec ullum incrementum fluminum sentiant,
ut ex minimis seminibus nascantur ingentia.


[3]
Ne illa quidem
quae videntur confusa et incerta,
pluvias dico nubesque
et elisorum fulminum iactus
et incendia effusa
ruptis montium verticibus,
tremores labantis soli
aliaque
quae tumultuosa pars rerum circa terras movet,
sine ratione,
quamvis subita sint,
accidunt,

sed suas et illa causas habent
non minus quam quae
alienis locis conspecta
miraculo sunt,
ut in mediis fluctibus calentes aquae
et nova insularum in vasto exsilientium mari spatia.


[4]
Iam vero
si quis observaverit
nudari litora
pelago in se recedente
eademque intra exiguum tempus operiri,
credet
caeca quadam volutatione modo contrahi undas
et introrsum agi,
modo erumpere
et magno cursu repetere sedem suam,
cum interim illae portionibus crescunt
et ad horam ac diem subeunt ampliores minoresque,
prout illas lunare sidus elicuit,
ad cuius arbitrium oceanus exundat.

Suo ista tempori reserventur,
eo quidem magis
quod tu non dubitas de providentia
sed quereris.


[5]
In gratiam te reducam cum diis adversus optimos optimis.

Neque enim rerum natura patitur
ut umquam bona bonis noceant;

inter bonos viros ac deos amicitia est
conciliante virtute.

Amicitiam dico?

Immo etiam necessitudo et similitudo,
quoniam quidem bonus tempore tantum a deo differt,
discipulus eius aemulatorque et vera progenies,
quam parens ille magnificus, virtutum non lenis exactor, sicut severi patres, durius educat.


[6]
Itaque
cum videris
bonos viros acceptosque diis laborare, sudare, per arduum escendere,
malos autem lascivire et voluptatibus fluere,
cogita
filiorum nos modestia delectari, vernularum licentia,
illos disciplina tristiori contineri,
horum ali audaciam.

Idem tibi de deo liqueat.

Bonum virum in deliciis non habet,
experitur,
indurat,
sibi illum parat.




Nessun commento:

Posta un commento